Det waas "Det weert Roy"?

Op 30 maart 2017, over deze onderwerpen: Financiën en Begroting, Gemeenteraad, Toerisme

Bij het lezen van een verslag van het schepencollege, stuitte de N-VA op een passage, waaruit bleek dat er juridisch advies moest worden ingewonnen over het dossier “Masterplan voor de ontwikkeling van het kasteel” van Gruitrode.  Het is allemaal nogal technisch, maar kort gezegd komt het op het volgende neer:

- het gemeentebestuur gaf de opdracht om een masterplan op te stellen voor het kasteel van Gruitrode

- de opdracht werd rechtstreeks gegund aan een bepaald studiebureau, ondanks de vraag van de N-VA om dergelijk project toch openbaar aan te besteden.  Omdat het om een “klein project” ging, moesten we niet flauw doen, werd ons gezegd

- ondertussen werd de Commanderij door de gemeente aangekocht: wat een project! wat een prestatie! wat een prestige! er werd groots uitgepakt met het masterplan “Det weert Roy”

- en natuurlijk, zoiets mocht wel wat kosten, vond het gemeentebestuur…

- …oeps, dan was er dus eigenlijk een  openbare aanbesteding nodig?

Op de gemeenteraad werd er meer uitleg gevraagd omtrent dit dossier.  Blijkt nu dat het masterplan van de tafel moet.  Het aangeduide studiebureau moet zijn opdracht stoppen en er moet een openbare aanbesteding worden uitgeschreven.

“Det weert Roy” is dus (voorlopig?) verleden tijd.

De toeters en bellen bij het voorstellen van het masterplan krijgen zo wel een extra wrange smaak.  Zou het gemeentebestuur zich niet wat zorgzamer mogen ontfermen over de publieke middelen en twee keer nadenken eer ze met ambitieuze plannen aan de slag gaat?

Gaat het huidige masterplan gewoon in de vuilnisbak?  Zijn de gemaakte kosten voor niets geweest?  Komen de juridische kosten daar nu ook nog een keer bovenop?

Eén ding is zeker: de N-VA zal het van dichtbij opvolgen…

Hoe waardevol vond je dit artikel?