Minister Ben Weyts trekt 225.000 euro extra uit voor de fietsers in Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek

Op 20 april 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verhoogt het investeringsbudget voor de fiets naar een historisch hoog niveau – en dat gaan we ook in Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek merken. Nog in deze bestuursperiode (tot 2019) is er 225.000,- € Vlaams geld vastgelegd voor de fietsers in onze gemeenten.  “Geweldig nieuws”, zeggen Renaud Hamal (N-VA voorzitter), Frieda Gijbels (N-VA lijsttrekker van de nieuwe fusiegemeente) en Vlaams Parlementslid Lies Jans (N-VA). “Fietsen wordt dankzij deze Vlaamse investering vlotter en veiliger”.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil meer Vlamingen verleiden om de auto te ruilen voor de fiets. Weyts trekt het investeringsbudget voor de fiets daarom op naar een historisch hoog niveau. In 2017, 2018 en 2019 wordt de magische (en lang onbereikbare) kaap van 100 miljoen euro per jaar telkens gerond. Nu is er ook een uitgebreid Fietsinvesteringsplan klaar met alle concrete projecten – en dat plan bevat ook goed nieuws voor Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek.

“Onze plaatselijke N-VA afdelingen ijveren al lang voor meer fietsinvesteringen”, zegt voorzitter Renaud Hamal. “Snelle en comfortabele fietsverbindingen maken fietsen aantrekkelijker. Maar deze investeringen verhoogt ook de verkeersveiligheid in onze gemeente. N-VA Meeuwen-Gruitrode heeft bijvoorbeeld altijd gepleit voor het aanpakken van de gewestwegen. We hebben dit ook aangekaart bij minister Weyts”.

Uit het Fietsinvesteringsplan van minister Weyts blijkt dat er nog deze bestuursperiode (tot 2019) voor 225.000,- € aan Vlaams geld is vastgelegd voor een verbeterde doorstroming (Opglabbeek) en structureel onderhoud van een fietspadenproject (Meeuwen-Gruitrode). Het gaat puur om Vlaams geld voor de fietspaden langs de gewestwegen op het grondgebied van Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek, dus bovenop de middelen die het lokale bestuur vrijmaakt voor de fietspaden langs de lokale wegen.

“Hier zaten veel fietsers in Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek al lang op te wachten”, besluiten Renaud Hamal, Frieda Gijbels en Lies Jans tevreden. “We plukken nu lokaal de vruchten van het Vlaamse investeringsbeleid”.

Renaud Hamal, Voorzitter

Frieda Gijbels, Lijsttrekker

Lies Jans, Vlaams Parlementslid

Hoe waardevol vond je dit artikel?